Beneficiari de milioane ai promisiunilor electorale

shadow
Joi, 27.10.2016 15:43   2841
În primele două săptămâni de campanie, nouă din cei 12 candidați înscriși în cursa electorală au raportat cheltuieli totale de peste 28 de milioane de lei.

• 10,7 milioane de lei (circa 40% din fondurile electorale) au fost virați în conturile trustului General Media Group Corp. al lui Vladimir Plahotniuc, pentru publicitate la Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3.

• Aproape 2 milioane de lei au încasat pentru publicitate electorală Exclusiv Media SRL (NTV Moldova) și Telesistem TV SRL (Accent TV), implicate în „Operațiunea rusească Bahamas”. Lista este completată de un alt post TV cu capital rusesc, RTR Moldova.

Marian Lupu, Silvia Radu, Inna Popenco și Iurie Leancă sunt cei patru candidați la fotoliul de președinte al Republicii Moldova, care, împreună, au virat în conturile trustului General Media Group Corp., aproape 11 milioane de lei. Trustul este controlat de viceprim-președintele PDM Vladimir Plahotniuc și deține Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3. Banii au ajuns în trustul lui Plahotniuc în doar două săptămâni, potrivit primelor rapoarte financiare depuse de candidați la Comisia Electorală Centrală.

Milioanele lui Lupu în conturile televiziunilor lui Plahotniuc

Campania lui Marian Lupu, candidatul Partidului Democrat din Moldova, este de departe cea mai costisitoare, conform acelorași rapoarte. În primele două săptămâni de campanie, democrații au cheltuit pentru promovarea candidatului Lupu peste 15 milioane de lei. Din această sumă, peste 12 milioane de lei au fost cheltuiți pentru plasarea spoturilor electorale la TV.

Astfel, 7,6 milioane de lei (reprezentând 60% din banii destinați pentru promovarea candidatului democrat pe micile ecrane) au fost virați în conturile trustului General Media Group Corp. Iar aproape 200.000 lei au fost transferați pentru publicitatea la radio Maestro FM, Publika FM și Muz FM care aparțin lui Plahotniuc, prin intermediul firmei Radio Media Group INC SRL.

Peste 1 milion de lei i-a costat pe democrați publicitatea la NTV Moldova, post deținut de Exclusiv Media SRL, firma deputatului socialist Corneliu Furculiță.

O sumă importantă, de peste 600.000 lei, au ajuns și la TV-Comunicații Grup SRL (RTR Moldova).

Advertisement

Compania are printre fondatori o asocieație necomercială de media din Federația Rusă – Rosmediacom (НП РОСМЕДИАКОМ – denumire originală). Asociația are printre fondatori cea mai mare bancă rusescă Sberbank și Vnesheconombank, dar și compania rusă de stat de radio și televiziune (VGTRK). 

De asemenea, democrații au transferat peste jumătate de milion de lei în conturile ÎCS Pro Digital SRL, care deține postul Pro TV. Compania cu capital străin este deținută de firma olandeză CME Media Enterprises B.V. 

Radu, Leancă și Popenco – în topul cheltuielilor de publicitate

Candidatul independent Silvia Radu a cheltuit aproape toți banii raportați la CEC pentru publicitate TV. Și ea a folosit o mare parte din fondurile electorale – 1,1 milioane lei – pentru a se promova prin intermediul televiziunilor democratului Vladimir Plahotniuc. Alți peste 300.000 de lei i-a cheltuit pe publicitatea la Pro TV. Asta, în condițiile în care bugetul de publicitate TV al candidatei Radu a fost de 1,5 milioane de lei.

Un alt candidat generos cu presa controlată de Plahotniuc este Iurie Leancă, liderul Partidului Popular European. Acesta a cheltuit aproape 2 milioane de lei pentru a-și face publicitate la televiziunile și radiourile mogulului media. Suma constituie 2/3 din bugetul total alocat pentru două săptămâni de campanie a candidatului Leancă.

Inna Popenco, candidata de la Orhei a cărei campania a fost finanțată de firmele primarului Ilan Șor, a cheltuit pentru publicitate TV peste jumătate de milion de lei. Din această sumă, aproape 80.000 lei au fost cheltuiți pentru promovare la televiziunile aceluiași Plahotniuc. Restul banilor au fost folosiți pentru a achita plasarea spoturilor la televiziunea publică Moldova 1, RTR Moldova, Pro TV etc. Totuși, cei mai mulți bani – aproape 800.000 de lei – au fost alocați de Inna Popenco publicității stradale.

Publicitatea lui Dodon și operațiunea rusească „Bahamas”

În primele două săptămâni de campanie, socialiștii au cheltuit peste 2 milioane de lei, destinați aproape în totalitate serviciilor de publicitate. Cei mai mulți bani, aproximativ 1,4 milioane de lei, au fost virați către televiziuni.

Astfel, aproape jumătate din bugetul campaniei candidatului Igor Dodon alocat publicității TV (peste 700.000 lei) a ajuns în conturile Exclusiv Media SRL și Telesistem TV, societăți implicate în „Operațiunea rusească Bahamas”.

Mai exact, socialiștii au cheltuit peste 600.000 lei pentru publicitatea la postul NTV Moldova. Licența de retransmitere a postului rusesc NTV este deținută de Exclusiv Media SRL. Compania este controlată de deputatul socialist Corneliu Furculiță.

Peste 100.000 lei au ajuns în conturile Telesistem TV SRL, pentru publicitatea la postul Accent TV. Telesistem TV SRL este fondată de Media Invest Service (Медиа Инвест Сервис OOO – denumire originală), înregistrată în Federația Rusă și este deținută de afaceristul moldovean Vadim Ciubară, unul dintre consilierii din umbră ai lui Dodon.

TV-Comunicații Grup SRL, care are licența de retransmitere a postului rus RTR, a primit de la socialiști peste 400.000 lei pentru difuzarea spoturilor electorale. Alți aproape 300.000 lei au fost cheltuiți pentru publicitatea la televiziunea publică Moldova 1.

De asemenea, ziarul de partid, „Socialiștii”, a primit peste 100.000 lei pentru servicii de publicitate, iar alți 5.000 de lei au fost transmiși ziarului „Argumenti i fakti”, deținut tot de firma lui Corneliu Furculiță – Exclusiv Media SRL. De altfel, cele două publicații au beneficiat de 2/3 din banii destinați promovării lui Igor Dodon în presa scrisă.

Citiți AICI continuarea investigației și documentele de suport.




Teme:

Oportunitati