Proprietarii televiziunilor din Moldova: Miliardari americani, afaceriști locali, bănci din Rusia și milionari de la Tiraspol

shadow
Sâmbătă, 14.11.2015 13:38   16700
Cele mai importante posturi TV din Moldova se află sub controlul unor oameni de afaceri și politicieni locali, dar sunt și televiziuni controlate de cele mai mari bănci de la Moscova, sau cu proprietari de la Tiraspol.

Mai mulți oameni de afaceri și politicieni și-au declarat zilele trecute proprietățile pe care le dețin în domeniul audiovizualului. Alți însă întârzie să facă publică informația.

Proprietarii au fost obligați să facă publică informația

Aceasta chiar dacă Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) a avertizat că "potrivit noilor modificări la Codul audiovizualului, prevăzute de Legea privind transparența proprietăților mass-media, radiodifuzorii privați sunt obligați să plaseze pe site-urile lor lista cu numele proprietarilor beneficiari, datele privind cota lor de participare la capitalul social, lista membrilor consiliului și numele administratorului, numele realizatorilor, producătorilor de programe sau de emisiuni".

Totodată, radiodifuzorii privați sunt obligați să publice descrierea structurii proprietății, organigrama și capitalul radiodifuzorului, sursele de finanțare a serviciului de programe și informații privind realizarea concepției serviciului de programe pentru anul de activitate precedent. 

Citiți și: Plahotniuc și-a legalizat statutul de cel mai mare proprietar de mass-media din Moldova

Noile reglementări prevăd că în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a modificărilor la Codul Audiovizualului (1 noiembrie 2015), adică până la 10 noiembrie, radiodifuzorii privați care dețin licență de emisie sunt obligați să publice informațiile și să le furnizeze CCA, care, în termen de 15 zile calendaristice le va publica pe pagina sa web.

"Au fost depuse în termen 88 de declarații, 39 posturi de radio și 49 de televiziune. Nu au fost depuse în termen 32 de declarații. Noi analizăm aceste declarații. Cei care nu au prezentat în termen vor fi sancționați", a declarat Dinu Ciocan, președintele CCA.

Proprietarii principalelor posturi TV din Moldova

Plahotniuc, Lucinschi și Ţopa

Mold-Street a realizat o documentare a informației făcute publice și a celei nedeclarate privind structura de proprietate a celor mai importante posturi TV din Moldova. Ne-am limitat deocamdată la TV pentru că studiile de piață arată că cea mai mare parte din populație se informează anume din aceste surse de informare.

Astfel cele mai multe posturi TV sunt deținute de milionarul Vlad Plahotniuc. Potrivit declarației prezentate de către compania General Media Group Corp, aceasta deține posturile Publika TV, Prime TV, Canal 2 și Canal 3, iar singurul acționar al acesteia este Vlad Plahotniuc. Totodată, Plahotniuc mai deține și posturile de radio - Publika FM, Muz FM și Maestro FM.

Şi Jurnal TV a făcut publică declarația pe site-ul oficial. Potrivit documentului, proprietarul/beneficiarul postului de televiziune Jurnal TV este Victor Ţopa. Omul de afaceri deține această televiziune prin intermediul firmei germane Rheinstein Media Management Germany GMBH, care este fondatoare a Jurnal de Chișinău Plus SRL.

Rheinstein Media Management Germany GMBH mai este fondatoare la alte patru firme din domeniul media din Moldova.

Și Realitatea TV a publicat declarația depusă la CCA cu informația privind beneficiarul final al postului. Potrivit documentului, beneficiarul final al Realitatea TV este Dumitru Țîra. Oficial postul Realitatea este deținut de HB Media SRL, care are fondator MMDT SRL, care la rândul ei este deținută de MDT Business SRL. Abia la ultima Dumitru Ţîra apare ca fondator.

Deputatul Chiril Lucinschi declară că deține 100% din Analiticmedia-Grup, companie care este proprietarul postului TV7. Parlamentarul mai declară că deține 100% din Bravo TV SRL care deține drepturile și licența de emisie pentru postul de televiziune TNT Bravo.

Miliardar din SUA, beneficiar la PRO TV 

La PRO TV Chișinău și Acasă în Moldova situația este mai dificilă. Postul a prezentat o informație precum că proprietar/beneficiar sunt un șir de companii offshore, ceea ce la făcut pe președintele CCA, Dinu Ciocan, să afirme că postul TV, ar putea fi sancționat pentru neprezentarea numelui beneficiarului companiei, așa cum cere legislația.

Deținătoarea licențelor audiovizuale pentru Pro TV și Acasă în Moldova este societatea PRO Digital SRL, a cărei unic fondator este compania CME Media Enterprises B.V.

Advertisement

din Olanda. Acționarii CME Media Enterprises BV (Olanda) sunt Central European Media Enterprises N.V. (Curacao) – 99,9995% și Central European Media Enterprises II B.V. (Curacao) – 0,0005%.

La rândul ei Central European Media Enterprises N.V. (Curacao) este deținută de Central European Media Enterprises Ltd. (Bermuda), iar Central European Media Enterprises II B.V. (Curacao) este deținută 100% de Central European Media Enterprises N.V. (Curacao). 

În același timp Central European Media Enterprises Ltd. (Bermuda) este o companie publică listată la bursa NASDAQ și la Bursa de Valori de la Praga. Acționarii principali sunt miliardarul american Ronald Lauder (SUA) – 39,10% și gigantul Time Warner Inc. (SUA) – 39,10%.

Potrivit romaniacurata.ro, Ronald Lauder controlează 70,41% din drepturile de vot în cadrul Central European Media Enterprises Ltd. în baza unui acord de reprezentare încheiat cu Time Warner Inc, cea mai mare companie media din SUA. 

Postul Național 4 (N 4) are 3 beneficiari. Este vorba despre Alexandru Sîrbu, care deține 80% din acțiuni, iar Andrei Borșevici și Eugeniu Sârbu câte 10% din compania Selectcanal TV SRL, deținătoarea licenței. De notat că Alexandru Sîrbu mai este și unul dintre fondatorii operatorului de cablu Sun Comunications.

Cele mai mari două bănci din Rusia prezente pe piața media

O prezență majoră în spațiul mediatic are postul RTR Moldova, care ocupă locul 2-3 după audiență în Republica Moldova, după Prime TV. Potrivit ultimelor date publicate de CCA TV-Comunicatii Grup SRL este firma ce deține licența pentru acest post TV.

TV-Comunicatii Grup are trei fondatori, Rosmediakom (50%), Valentina Stețco (25%), SB Grup Media SRL (25%).

Rosmediakom este un parteneriat necomercial pentru organizarea și managementul proiectelor media și comunicații în masă din Rusia. Potrivit datelor din registrul comercial Rosmediakom are trei fondatori: Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia, Vneshekonombank, a doua ca mărime bancă din Rusia și VGTRK, compania de stat de televiziune din Rusia.

Ceilalți doi fondatori ai TV Comunicații-Grup sunt Valentina Stețco - o femeie de afaceri care mai deține și Nova-TV Grup, și SB Grup Media SRL firmă ce are fondatori pe Galina Sîrbu și Oxana Borșevici, rudele fondatorilor de la Național 4.

Alte conexiuni cu Rusia

Un alt post tv cu conexiuni rusești este REN Moldova, proprietar al căruia este Teleproiect SRL și care se ocupă de retransmisiunea emisiunilor postului REN TV din Rusia. Teleproiect SRL are ca fondator Agenția de Televiziune Intermedia SRL, deținută de Veaceslav Fiodorov. Denumirea AT Intermedia este identică cu cea a unei astfel de structuri de la Moscova, controlată de societatea pe acțiuni SEK, care este o companie ce aparține Societății Ruse pentru Drepturi de Autor.

Şi Accent TV, post de televiziune apropiat de Partidul Socialiștilor are conexiuni cu capitalul din Rusia. Proprietar al postului este Telesistem TV SRL, care are ca fondator compania rusească Media Invest Service. La ultima unic fondator apare Vadim Ciubara, nume ce coincide cu cel al unui membru al Partidului Socialiștilor din Republica Moldova.

Citiți și: Unul dintre cele mai mari holdinguri media din Rusia închide televiziunea din Moldova

La STS Mega, post ce retransmite emisiunile STS TV din Rusia, fondator este compania Teledixi SRL. Aceasta are în calitate de proprietari CTC Media Inc din SUA cu 51%, care este de fapt o companie de televiziune din Rusia. Alte 49% din Teledixi sunt deținute de omul de afaceri din Moldova Dan Lozovan, care mai apare ca fondator și la postul Super TV, prin intermediul Media Internationanl SRL, dar și a numeroase posturi de radio.

Anterior despre Dan Lozovan s-a scris că ar deține șapte posturi de radio, ceea ce ar fi o încălcare de către CCA a legislației cu privire la protecția concurenței. O investigație a Consiliului Concurenței nu a depistat încălcări.

Cele două televiziuni afiliate lui Shor

Şi milionarul Ilan Shor ar sta în spatele a două posturi TV: Euro TV și Alt TV. Acestea au fost preluate în septembrie 2014 de firma Media Resurse SRL, a cărui fondator este Klassika Media SRL. Brandul Klassika este de zeci de ani asociat cu numele lui Shor.

Aici însă fondator apare ziarista Rita Ţvic, care mai deține și compania Noutăți din Rusia SRL. Numele Ritei Ţvic apare și în raportul Kroll privind fraudele de la cele trei bănci. Astfel ea a devenit acționar la una dintre cele trei bănci ce ar fi făcut parte din Shor Holding: Unibank  cu un pachet de 4,61% pe care l-a cumpărat în 2012 în baza unor fonduri primite de la firma Harrogate Consulting LLP.

Proprietar al postului de televiziune TVC 21 este compania de televiziune Cotidian SA, care declară că are doi beneficiari: Irina Conoval (50%) și Vadim Denisov (50%).

A cui este Vocea Basarabiei

Printre instituțiile care nu au prezentat informații la CCA despre proprietari este și postul TV Vocea Basarabiei, care are ca fondator Canal-X SRL din Briceni, a cărei proprietar este Igor Cijov. Acesta apare ca administrator al firmei Caravita Co SRL, deținută de Vladimir Rusu, nepotul expremierului Vlad Filat, aflat acum în arest fiind acuzat de fraudă bancară și luare de mită.

Anterior, unul dintre cofondatorii postului TV și celui radio, Valeriu Saharneanu, a declarat că acestea au fost preluate abuziv de către fostul premier Vlad Filat.

Milionar de la Tiraspol fondator de televiziune la Chișinău

Printre fondatori de televiziune în Moldova găsim și milionari de la Tiraspol. Este vorba MBC, post de televiziune specializat în domeniul businessului și care este administrat de exministrul Apărării Valeriu Pleșca. Proprietar al MBC este firma SG Media M1 SRL, care are în calitate de fondatori pe Steaua-Grup SRL (50%) și Seymur Akhundzada (50%).

Seymur Akhunzada, între Evgheni Şevciuc și Talgat Baitaziev la întâlnire cu investitori arabi: Foto: eshevchuk.ru

Steaua-Grup este deținută de familia lui Valeriu Pleșca. Cât despre Seymur Akhunzada, acesta activează mai mult în regiunea separatistă unde este mâna dreaptă a milionarului cazah Talgat Baitaziev, care a preluat Uzina Metalurgică de la Râbnița și care este un partener de afaceri cu liderul separatist Evgheni Şevciuc.

Seymur Akhunzada este în prezent președintele Consiliului băncii Ipotecnii de la Tiraspol și director-adjunct al Uzinei Metalurgice de la Râbnița.

Mai adăugăm că în Republica Moldova există două posturi publice de televiziune. Este vorba de Moldova 1, gestionată de Instituția Publică Națională a Audiovizualului Compania „Teleradio-Moldova” și TV Găgăuzia, gestionată de Compania Publică “Găgăuziya Radio Televizionu”.

Citiți și: Moldovenii consumă zilnic pentru TV 117 minute, internet 70 minute, ziare 3,3 minute

Citiți și: Cine sunt principalii beneficiari ai campaniei electorale

* * *

"Acest material a fost realizat în cadrul proiectului "Jurnalismul business de investigație pentru transparență și integrarea europeană a Moldovei”, implementat de Business News Service (Mold-Street.com) cu suportul fundației americane National Endowment for Democracy (NED). Opiniile exprimate în cadrul articolului aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția NED sau a Guvernului SUA.”



Oportunitati