Reacția celui mai mare intermediar de publicitate TV la investigaţia Consiliului Concurenței

shadow
Sâmbătă, 12.09.2020 07:30   828
Compania Casa Media Corp SRL anunță că nu este de acord cu concluziile Raportului de Investigație al Consiliului Concurenței și decizia prin care s-a stabilit că a fost încălcată Legea concurenței și aplicată amenda de 1,85 milioane de lei.

Reprezentanții Casa Media susțin că această decizie conţine mai multe inexactităţi şi a fost deja contestată, pe 10 septembrie 2020, în instanță de judecată în procedura contenciosului administrativ.

"Atragem atenția tuturor asupra unui moment contradictoriu, dar și ”ironic” – în urma investigației Consiliul Concurentei a depistat o dovadă clară a înțelegerii de cartel între autorii plângerii, și anume - “anexe la contract, care prevăd că publicitatea va fi plasată doar la posturile de televiziune administrate de către autorii plângerii”, fapt despre care noi am și comunicat atât pe durata investigației cât și în cadrul audierilor la care, de altfel, ne-am prezentat doar noi (celelalte părți nu au manifestat nici un interes pentru audieri)", susţine Casa Media.

De asemenea, ea consideră că "Consiliul Concurenței s-a lăsat manipulat de presiunile politice și atacurile mediatice, această concluzie fiind bazată pe logica evenimentelor care s-au produs, anume:
1. Atacul mediatic, preponderent prin mecanismul fake-news (așa zisa „investigație jurnalistică” apărută pe 16 ianuarie 2018).
2. Depunerea plângerii către Consiliu Concurentei din 19.01.2018.
3. Scrisori semnate de unii autori ai plângerii, adresate către majoritatea Agențiilor şi Clienților, în care se solicită să nu fie semnate contracte cu CASA MEDIA.
4. „Motivarea și convingerea” Clienților/Agențiilor să plaseze publicitate doar la posturile administrate de către autorii plângerii.

Advertisement

Deci, un scenariu clar de practica anticoncurențială concertată agresivă, menținută prin practicarea de prețuri de ruinare și alte instrumente, deci o înțelegere de cartel pe durata anului 2018, cu o componenta clară constituită din semnatarii plângerii către Consiliu Concurentei din 19.01.2018. Constatăm cu regret că o instituție de stat care ar fi trebuit să vegheze asupra respectării Legii Concurenții a ajuns instrument în lupta contra concurenților.

Această investigație a început prin presiune, având un scop clar care s-a developat în timp, dovadă fiind faptul că rezultatul investigației propriu zise nu îl interesează pe nimeni, nici măcar pe autorii plângerii.

Culmea absurdului, la final, CASA MEDIA este învinuită în abuz de poziție dominantă pe o piață relevantă determinată arbitrar de către experții Consiliului Concurenței - “piața de publicitate comercială TV” – premieră în practica internațională, fără a folosi cel puțin un test SSNIP (Small but Significant and Non-transitory Increase in Price) folosit în SUA sau Europa în situații similare sau testul folosit preponderent în Rusia și CSI – PC (Pairwise Comparision) și argumentând poziția sa prin noțiuni de bază despre caracteristicele funcționale ale diferitor mijloace mass-media spicuite din manuale", se arată în comunicatul companiei.

Amintim că firmele fondatoare la patru posturi de televiziune - Pro TV, RTR Moldova, TV8 şi Jurnal TV - s-au plâns la Consiliul Concurenței, susținând că două case de vânzări - Casa Media Corp și Exclusiv Sales House dau dovadă de acțiuni neconcurențiale și oferă reduceri suplimentare pentru plasarea publicității sub anumite condiții.

Ulterior, Consiliul Concurenței a constatat că doar Casa Media Corp a admis încălcări a Legea concurenței prin aplicarea de condiții discriminatorii în raport cu posturile de televiziune. În consecinţă, companiei i s-a aplicat o amendă de 1,85 milioane de lei.

Menționăm că firma Casa Media Corp SRL are un capital social de 10.000 de lei, deținut de Dorin Pavelescu, care potrivit RISE Moldova este un intermediar din anturajul fostului lider democrat Vladimir Plahotniuc.

Casa Media Corp deținea drepturi de a plasa publicitatea audiovizuală pentru posturile de televiziune Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV, CTC Moldova, Familia Domashniy, N 4 și Ren-Moldova. În 2018 compania a înregistrat o cifră de afaceri de circa 164,7 milioane lei, de trei ori mai mare ca în 2017, iar profitul s-a apropiat de 11 milioane lei.



Oportunitati